סממנים לבעיית מיקוד הראייה

Home > Blog

מה היא הפרעת מיקוד ראייה?

בעיית מיקוד הראייה מסבה לילדים סבל רב. החל מכאבי ראש, דרך ראייה כפולה ומטושטשת ועד לצריבה בעין.

עם תחילת הבעיה הילד "נלחם" בעיניים ש"בורחות" ממיקוד או לא יכולות להתמקד, אולם, למשל בזמן קריאה, לאחר שהוא מאבד את השורה או אותיות ממילה כלשהיא, וצריך לחזור עליהן שוב ושוב, הוא מאבד את הסבלנות והופך לחסר שקט.

לעיתים התסכול כתוצאה מהקושי להעתיק מהלוח ומהכתיבה בשגיאות גורם לו לוותר. ואז המורה מעירה לו, הסביבה מכנה אותו עצלן ומתפתח מעגל קסמים שפועל לרעתו – שלא באשמתו. בכיתה הילד מתקשה לשבת בשקט ומפריע, ובבית הוא מתחמק מהכנת שיעורים, וכך הופכת בעיה פשוטה לאבחון וקלה לטיפול למכשול עצום.

הסימנים השכיחים המאפיינים בעיות מיקוד הם תלונות על כאבי ראש, עייפות בזמן קריאה (המופיעה לאחר כרבע שעה), החלפה בין האותיות, טשטוש ראייה, מצמוץ וכן כפילות ראיה המופיעה לעיתים בעת בזמן עייפות.

כפילות הראיה היא משמעותית ומלמדת על כך שבשאר הזמן ניתן להימנע ממנה במחיר של מאמץ גדול מאד. חלק מתסמיני הקושי במיקוד הראייה דומים מאד לאלו המאפיינים את בעיית הדיסלקציה.

וכך הילדים הסובלים מחוסר יכולת להתמקד בעיניהם ביחד עלולים לקרוא מספר פעמים את אותה השורה שבדף, משום שיכולת ההתמקדות של העיניים אובדת בעת המעבר בין השורות, ולכן עליהם להיעזר באצבע המציינת את מיקומם על הדף.

הם מתקשים להעתיק מהלוח את הכתוב, סובלים מחוסר ריכוז נלווה (כאשר העיניים לא מרוכזות גם תשומת הלב מתפזרת).

מסיבה זו רבים מהם מאובחנים בטעות כדיסלקטים ובעייתן האמיתית אינה מטופלת. טיפול נכון בבעית מיקוד הראיה יעלים את התסמינים ויאפשר לילדים (ולבוגרים) לנצל את כישוריהם במלואם.

חוסר האבחון הנכון עלול לגרום לפגיעה בדימוי העצמי של הילדים, משום שחבריהם לכיתה נוהגים ללעוג להם ולכנותם בשמות גנאי, כתוצאה מכך הילדים עלולים להפוך לאלימים

 

צריכים עזרה כלשהי? תתקשרו עכשיו

03-5733111

בלוג וחדשות אחרונות

אייל ברקו:
מייסד ובעלים של דוקטור אופטיקה

× איך אפשר לעזור לך?
דילוג לתוכן